Säkerhet på arbetsplatsen – Saker att tänka på

Förstå begreppet systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)

Till att börja med behöver varje arbetsgivare göra sig införstådd med Arbetsmiljöverkets regler om systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM).
Arbetsgivaren ansvarar för att planera, leda och kontrollera arbetsmiljöarbetet. Det innebär att regelbundet:

  • Undersöka arbetsmiljön (t.ex. genom skyddsronder, medarbetarundersökningar – gärna med ett verktyg, samtal med medarbetarna)
  • Bedöma risker (vilka faror finns? Vad kan gå fel?)
  • Utred ohälsa och olyckor (vad kan man lära sig av det som hänt?)
  • Åtgärda riskerna (gör en handlingsplan, se till att den genomförs)
  • Följa upp åtgärderna regelbundet (blev det bättre? Vad kan göras bättre?)



Riskbedömning och handlingsplanen ska alltid vara skriftlig. Finns det allvarliga risker i arbetet måste det även finnas skriftliga instruktioner för dessa. Om det finns minst tio arbetstagare måste det finnas en skriftlig arbetsmiljöpolicy, men det är en god rutin att ha en sådan även på mindre arbetsplatser. Är det minst tio anställda ska SAM följas upp minst en gång per år för att försäkra att allt fungerar.

Systematiskt Arbetsmiljöarbete introduktion.

Vem bär ansvaret för säkerheten?


Arbetsgivaren har det övergripande ansvaret genom att undersöka, genomföra och följa upp arbetsmiljöarbetet. Rent praktiskt fördelas sedan ofta uppgifterna på olika chefer, HR-avdelningen och till och med på anställda.

Det är faktiskt inte heller enbart arbetsgivarens ansvar att det är en god och säker arbetsmiljö. Arbetstagarna har delat ansvar med arbetsgivaren och förväntas delta i arbetsmiljöarbetet. Till exempel ska medarbetare rapportera om det finns risker, olycksfall, sjukdom eller tillbud. Detta kallas för ”skrikansvar”. Arbetstagarna kan även föreslå åtgärder och
berätta vad de tycker om de åtgärder som vidtagits.


Utöver detta är medarbetarna skyldiga att använda föreskriven skyddsutrustning, följa uppsatta riktlinjer och säkerhetsföreskrifter.
Är det minst tio anställda måste det finnas en uppgiftsfördelning på plats.

Skaffa ett fullgott brandskydd


Arbetsgivaren ansvarar för att förebygga ohälsa och olyckor. Det inkluderar ett fullgott brandskydd. Det ska bestå av:

Brandsläckare

  • Minst en godkänd handbrandsläckare (vanligtvis 6 kg pulversläckare) på varje våningsplan eller avdelning.
  • Fler om det är stora lokaler, brandfarligt material eller ökad risk.

Utrymningsplan

  • Synligt uppsatt i lokalen.
  • Ska visa nödutgångar, brandredskap, samlingsplats osv.

Nödutgångar & belysning

  • Tydligt markerade, olåsta, fria från hinder.
  • Nödljus krävs i lokaler utan dagsljus.

Brandlarm

I kontorsmiljö är det ofta tillräckligt med röklarm, men i större verksamheter kan automatiska brandlarm krävas.

Krävs i många verksamheter, särskilt där brand kan utvecklas snabbt eller där människor sover (till exempel hotell och inom vården).

Säkerhet på arbetsplatsen Hotell

Första hjälpen och krisstöd

Det måste finnas första hjälpen-utrustning och kunskap om hur den används på arbetsplatsen:

Första hjälpen-utrustning

  • Förband, plåster, ögondusch (om kemikalier hanteras), brännskadegel vid risk för brännskador.
  • Ska vara lättillgängligt och tydligt uppmärkt.

Personer med kunskap i första hjälpen

Rutiner för allvarlig händelse eller olycka

Skriftliga rutiner för hur ni hanterar olyckor, sjukdomsfall och psykiska kriser.

Säkerhet på jobbet

Satsa på utbildning på arbetsplatsen!

Arbetsgivaren ansvarar för att alla nyanställda får rätt introduktion på arbetsplatsen, inklusive sådant som rör säkerheten. Dessutom måste arbetsgivaren se till så att var och en har kunskap och instruktioner för att kunna utföra sitt jobb på ett säkert sätt.

Utöver en mer allmän säkerhetsgenomgång är det klokt att bjuda in en expert ibland för att hålla en mer specialiserad utbildning.

Vanliga utbildningar inkluderar:

Vi på Franklin Brand & Hälsa vet att den typen av utbildningar uppskattas av såväl personal som arbetsgivare. De är intressanta och blir väldigt konkreta då de varvar teori med praktiska övningar. Medarbetarna upplever ofta att det är riktigt kul. Utbildningen gör att de kommer närmare varandra, vilket är bra även ur den psykosociala arbetsmiljöns perspektiv.

Och inte minst – personalen får kunskaper som kan komma att bli livsavgörande i ett läge där säkerheten sätts på prov.

Inte vad du sökte?


Publicerat

i

,

av